Septembre 2017
Résumé
Contexte
En dépit du vieillissement de la population féminine, l’augmentation de l'effectif total et la disparition menaçante de la spécialité gynécologique ; la diversité de l’offre de soin pour la santé de la femme et l’investissement en gynécologie des nouvelles générations de médecins généralistes devrait être rassurant pour les femmes. Améliorer la coordination des différents intervenants pour une optimisation du suivi de la santé gynécologique des femmes est un enjeu de santé public.
Méthodologie
Initialement, une étude quantitative sur les relevés de consultation des centres de planification de 2015 a été faite pour déterminer une typologie de la population étudiée. Puis, une étude qualitative par entretiens semi-structurés, a été réalisée entre mars eu juin 2017, auprès de patientes volontaires, consultant dans un des centres de planification des Yvelines sélectionné. L’objectif est de comprendre leurs motivations et leurs attentes dans leur choix d’intervenant dans leur santé gynécologique. Les entretiens ont été enregistrés, puis retranscrits et analysés avec le logiciel Nvivo.
Résultats
Quinze entretiens sur seize ont été analysés. La moyenne d’âge était de 24,3 ans. Les patientes étaient toutes satisfaites de leur prise en charge au centre planification. L’accessibilité (gratuité, tiers-payant généralisé, disponibilité des intervenants), la discrétion et l’empathie sont les motivations phares des patientes, pour consulter au centre de planification. Elles correspondent également à leurs attentes envers les médecins généralistes concernant la gynécologie.
Conclusion
Le manque de communication, de coordination et de complémentarité entre les professionnels de santé est une faiblesse du système qui nuit à l’accompagnement des jeunes femmes. L’intérêt des maisons de santé pluridisciplinaires et du tiers payant généralisé pourrait être un levier et favoriser l’accès aux soins pour la santé gynécologique des femmes.
Mots-clés
« centre de planification » « médecin généraliste » « suivi gynécologique »
ABSTRACT
Context
Despite the woman population aging progress, the rise of their total number and the alarming disapearance of the gynecological speciality, the variety of woman care for health offer and the investment of the new generation of common practioner into gynecology should be reinsuring for women. Improve the teamwork between all participants to optimise the woman gynecology aftercare is a crucial concern for public health.
Context
Despite the woman population aging progress, the rise of their total number and the alarming disapearance of the gynecological speciality, the variety of woman care for health offer and the investment of the new generation of common practioner into gynecology should be reinsuring for women. Improve the teamwork between all participants to optimise the woman gynecology aftercare is a crucial concern for public health.
Methodology
Initialy, a quantitative study of the consultation records of the 2015 family planning services was performed to determine a typology of the studied population. Then, a qualitative study by semi-structured interviews, was carried out between March and June 2017, with patient volunteers, consulting in one of the selected Yvelines family planning services. The objective is to understand their motivations and expectations in their choice of a practionner for their gynecological health. The interviews were recorded, then transcribed and analyzed with Nvivo software.
Results
Fifteen interviews out of sixteen were analyzed. The average age of the volunteers was 24.3 years old. All patients were satisfied with their care at the family planning services. Accessibility (free of charge, generalized third-party payment, availability of practitioners), discretion and empathy are the main motivations for patients that consult at the planning center. Those elements also match with their expectations towards the general practitioner they entrust for their gynecological health.
Conclusion
The lack of communication, coordination and complementarity among health professionals is one of the weakness of the system which damages the support of young women. The interest of multidisciplinary healthcare houses and the generalized third-party payment system could be a lever and promote access to care for women's gynecological health.
Keywords
« general practioner » « family planning services » « gynecological health »